Controlul greutăţii corporale

Controlul greutăţii corporale

Ca şi în cazul diabetului, numărul persoanelor supraponerale şi obeze,creşte în continuu. Conform datelor Studiului de Evaluare a Stării de Sănătate şi de Nutriţie (NHANES) din 2003-2004, 66% din adulţii între 20 şi 74 de ani sunt ori supraponderali, ori obezi, reprezentând o creştere de 47% faţă de datele statisticilor din 1976 şi 1980.

Screen Shot 2014-06-17 at 13.03.28

Pe când la apariţia supraponderabilităţii şi a obezităţii contribuie mulţi factori genetici, economici, sociali şi culturali, creşterea greutăţii corporale este cauzată de un aport caloric excesiv faţă de necesarul caloric al individului. Consumul de zahăr (dulciuri) contribuie în mod semnificativ la răsturnarea echilibrului, ceea ce înseamnă nu numai un aport caloric mare, ci şi încărcarea organismului cu multe calorii goale, nehrănitoare.

Conform raportului Ministerului Agriculturii din S.U.A. (USDA) persoanele care consumă zilnic 2.200 de calorii n-ar trebui să consume în plus mai mult de 12 linguriţe sau mai mult de 192 de calorii de zahăr adăugat. Din evaluările realizate de USDA reiese că un american consumă în medie 31 de linguriţe de zahăr – acestea însemnând 496 de calorii, ceea ce reprezintă 20% din necesarul zilnic de calorii – sub forma răcoritoarelor, bomboanelor, produselor de patiserie, fursecurilor şi a altor produse consumate în mod regulat.

Cea mai simplă, dar deseori şi cea mai obositoare soluţie împotriva supraponderabilităţii şi a obezităţii este modificarea raportului dintre aportul caloric şi necesarul caloric al organismului: trebuie să ardem mai multe calorii decât consumăm, în fiecare zi, într-o perioadă mai îndelungată. Există mai multe modalităţi de-a ajunge la un raport optim şi pentru a favoriza pierderea de greutate şi controlul greutăţii: printre altele ar fi exerciţiul fizic, reducerea porţiilor de mâncare, intervenţie medicală şi consiliere din partea specialiştilor în probleme de genetică, respectiv în cazurile unor complicaţii legate de greutatea corporală. Fiecare dintre acestea este eficient, mai ales dacă sunt combinate.

În cele mai multe cazuri xylitolul ar putea fi una dintre cele mai importante elemente ale programelor de slăbit. Dacă în loc de zahăr se foloseşte xylitol cât se poate de des, acesta din urmă va reduce aportul caloric în două feluri. Prima este indicele caloric scăzut. Din cauză că ridică treptat nivelul de glicemie şi de insulină în organism şi nu brusc, favorizează scăderea poftei de mâncare şi întârzie senzaţia de foame. Folosit ca îndulcitor – presărat pe alimente în felul în care presărem zahărului tos – poate să menţină la un nivel scăzut indicele glicemic al diferitelor alimente.6 Xylitolul este benefic şi din cauza faptului că are un conţinut caloric cu 40% mai scăzut decât zahărul, astfel acele 192 de calorii introduse în organism prin îndulcire cu 12 linguriţe de zahăr, pot fi reduse la 115 calorii, folosind aceeaşi cantitate din xylitol.